Al in zijn jonge jaren had Yoeri (22 jaar) interesse in techniek, dat nog sterker werd aangewakkerd door zijn buurman die een eigen bedrijf in automatiserings-, toegangstechniek had. Yoeri koos voor de opleiding Technicus Elektro en Instrumentatie en liep stage bij Sitech. Dat beviel van beide kanten zo goed, dat hij per februari 2018 startte met een leer-werktraject (BBL) dat hij in juli 2019 succesvol afrondde. “Zo kon ik leren én tegelijkertijd praktijkervaring opdoen. Een ideale combinatie”, aldus Yoeri.
“Als stagiair wil je in een omgeving terecht komen waar je veel kunt leren, maar ook waar je nog niet alles hoeft te weten vanaf dag één. Die kans kreeg ik bij Sitech.” Bij zijn oriëntatie naar een stageplek spraken met name de zogenaamde turnarounds hem aan. “Er wordt een hele fabriek stilgelegd, zodat er groot onderhoud gepleegd kan worden. Een bijzondere situatie, want op dat moment ben jij als technician de belangrijkste persoon. Dat speciale moment wanneer een hele fabriek stil ligt en ik mijn werk kan doen en het verschil kan maken, dat vind ik gaaf.”
“Die extra lessen bij Sitech, dat was voor mij toch wel de kers op de taart!”
-Yoeri Konsten, Technician E/I
De begeleiding van een ervaren senior monteur vindt Yoeri erg waardevol. “Hij legt ingewikkelde zaken op een gemakkelijke begrijpbare wijze uit, zodat je zelf een goede vertaalslag kunt maken van de theorie naar de praktijk. Daarbij heeft hij ook nog lessen geschreven over meetprincipes die bij Sitech gehanteerd worden. Die kennis kregen we niet vanuit de opleiding mee. Die extra lesstof, dat was voor mij toch wel de kers op de taart.”
“Mijn hart gaat sneller kloppen van storingen. Ik vind het leuk om onder tijdsdruk te zoeken naar die ene storing.”
Als Technician maakt Yoeri deel uit van het team van Maintenance, die onder andere preventief onderhoud plegen. Maar eigenlijk gaat zijn hart sneller kloppen van de storingen. “Het klinkt gek, want een storing wil je natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen, maar ik vind het leuk om onder tijdsdruk uit te zoeken waar die ene storing nou eigenlijk vandaan komt.” Hij pakt de urgente storingen zelfstandig op en kan eventueel support inschakelen mocht hij er zelf niet uit komen. “Het is fijn dat er bij Sitech zoveel kennis en ervaring in eigen huis zit. Als ik er niet uit kom kan ik hulp inschakelen van een senior monteur en desnoods nog opschakelen naar een Technical Support Engineer. Die kennis is niet overal aanwezig, dat maakt Sitech tot een mooie leeromgeving.”
Ook is het zo dat een technician van Sitech veel aanwezig is in de fabriek en daardoor het hele proces kent. “Juist doordat we bekend zijn met het productieproces kunnen we vrij goed inschatten waar een storing vandaan komt. Dat wordt toch een stuk lastiger, wanneer je slechts sporadisch in de fabriek bent en alleen bij een storing wordt ingeschakeld.”
“Ik werk in een no-nonsense team: onze neuzen staan dezelfde kant op. We bieden elkaar support en letten op elkaar.”
Niet alleen het werk, maar ook de werksfeer spreekt Yoeri aan. “Het is fijn om onderdeel uit te maken van een gedreven team. Onze neuzen staan dezelfde kant op. We willen professioneel werk afleveren, maar we maken ook een grapje op z’n tijd. We bieden elkaar support en letten op elkaar. Zo’n no-nonsense team met een gezonde ambitie is ook goed voor je eigen ontwikkeling.”
For questions contact Josien Starink
josien.starink@sitech.nl +31 (0)46 476 60 66